SEPTIŅI KRUSTI VIENLAIKUS. Pārējie vēlāk…

Nespēju izskaidrot, kādēļ man domās kā dadzis ieķeras ziņas par tiem neatgriezeniski traģiskajiem notikumiem, kur cēloņi meklējami cilvēku  bezatbildīgā rīcībā, pārgalvībā vai stulbumā. Vārdu sakot notikumiem, kas pie pilna saprāta nebūtu notikuši. Iespējams, kamēr nebūšu izteicis savas atziņas par “avāriju Krāslavas  pusē”, man galvā miera nebūs.

 Tātad brīnums nenotika, jo CSN pārkāpumu virkne bija virs 100%, alkohola lietošanu ieskaitot. Seši atjaunotās Latvijas paaudzes jaunieši, dažas stundas pēc Jaunā gada laimes vēlējumiem, bezrūpīgā eiforijā devās liktenīgi/likumsakarīgā pašnāvībā, ko garantēja septītais – nozieguma izraisītājs. 2012. sācies ar sevišķi skaudru zīmi Latvijas sabiedrībai, – brīdinājumu par visaptverošu atbildības ignoranci un likumu neievērošanu visā vertikālē – sākot no valdošās elites tur augšā, līdz daudziem pavalstniekiem tur lejā. Traģiskas nelaimes ir bijušas un būs kā sekas bezatbildīgai/paviršai rīcībai, kas noved pie cilvēku upuriem un materiāliem zaudējumiem. Tikai pēkšņas, neparedzamas dabas katastrofas (sausums, plūdi, orkāni, zemestrīces) var būt par attaisnojumu visaptverošām traģēdijām.

Varētu jau izsaukties – kāda gan sakarība traģēdijai Krāslavas pusē ar 17 kravas vilciena cisternu noskriešanu no sliedēm Naujienā, radot ekoloģisku bīstamību un miljons latu zaudējumu. Ja rūpīgi analizētu pēdējos gados notikušās nelaimes (ugunsgrēki, ceļu satiksmes negadījumi, darba drošības pārkāpumi, pašnāvības), droši vien mēs nonāktu pie bezatbildības cēloņsakarībām visā vertikālē. Uzskatu, ka bojā gājušie likumpārkāpēji vienlaicīgi ir arī upuri tam, kas notiek valstī.

 Manuprāt pastāv divi atbildības līmeņivalsts atbildība un personas atbildība. Abas atbildības Latvijas valstī ir devalvējies jēdziens. Ja par ceļiem, tad daudzviet tie neatbilst normatīviem.  Mēs nekad neuzzināsim, cik cilvēku aizgājuši bojā tieši drošai braukšanai neatbilstošā stāvoklī esošo ceļu dēļ. Vai autoīpašnieku samaksātie 220 miljoni ceļu uzturēšanai šogad  nokonsolidēti par labu kopbudžetam uz 140 miljoniem? Tad jau ceļiem, kas daudzviet ir braukšanai nepiemērotā stāvoklī, atņemti vēl 80 miljoni! Vai taisnība, ka valsts budžetā paredzēta ienākumu sadaļa, – autovadītāju soda nauda miljonos? Ja tā, tad tas ir amorāls plāns, kura izpildei es pats ne ko daudz līdzēt nevarēšu. Augsto degvielas cenu dēļ šīs prognozes izrādīsies greizas un valsts kasē radīs  iztrūkumu.  Arī sociālā budžeta iekrājumi esot nulle. Un, vai trūkumā novestie pret savu gribu netiek padarīti par likumpārkāpējiem? Es neaizstāvu ne CSN pārkāpējus, ne policistus uzglūnam no slēpņiem. Viens likums un viena taisnība visiem – ikdienas praksē kļuvusi par parodiju. Finansiālā krīze iet roku rokā ar morālo. Kādēļ Latvija ir vienā no pirmajām vietām Eiropā satiksmes negadījumu ziņā? Kur es varu iegūt patiesu informāciju par cēloņsakarībām/statistiku, un, kas tiek darīts, lai situāciju reāli uzlabotu? Jo biežāk TV sižetos redzam zīmēties gribošas amatpersonas, jo stāvoklis kļūst sliktāks. Mana pārliecība, ka galvenā krīze ir Latvijas valsts pārvaldes un likumdošanas sistēmā. Valdību un Saeimu uzņēmēji uzskata par visnegodīgākajiem. Tādēļ iespēju nevienlīdzība ar katru dienu palielinās. Dubultmorāle. Nihilisms. Demokrātija uz skatuves, bet kas notiek aizkulisēs?

Septiņi krusti vienā mirklī. Tā ir atbildības trūkuma zīme. Izaicināt likteni nav tas drošākais veids, kā palikt dzīvam. “Dzīve ir īsa – pārkāp noteikumus!”, tā savā profilā draugiem.lv esot ieteikusi Maija. Tā izrādijās viņas baisā prognoze sev pašai. Jaunieši jau nevēlējās neko daudz, tikai papriecāties… bez skaidras domas par sekām, bez riska novērtēšanas, bez iebildumiem par CSN likumu neievērošanu. Uzdrošinos apgalvot, ka tā nav tikai šo bojā gājušo jauniešu ģimeņu lieta, tā ir visas valsts lieta. Mediju uzmanība tikai sensācijas gultnē, nereti ar aplamu piegaršu, bez nopietnas analīzes. Vienīgi Aivara Kļavja raksts bija pēc būtības, gan ar vislielāko komentētāju polarizāciju. Tie, kuri bija gatavi viņu gabalos saraut, savā domāšanā uzrādīja savu atpalicību. Intelekta trūkumu agresīvajos komentāros, var salīdzināt ar intelekta trūkumu un  agresivitāti satiksmē uz ceļiem. Kā neievērot/ignorēt likumu, kā uzspļaut pārējiem satiksmes dalībniekiem. Individa atbildība? Muļķības.

Būtu rūpīgi jāizmeklē, jāizanalizē visi cēloņi, visu atbildība, beidzot ar katras personas atbildību, kas iesaistīti šajā traģiskajā notikumā un izdarīt secinājumus. Kur viņi ņēma vai kurš iedeva aizdedzes atslēgas? Vajadzētu būt skaidrai un pārredzamai   notikuma secība pa minūtēm, no sākuma līdz traģiskajām beigām. Pat datorsimulāciju izveidot, lai tā liktu aizdomāties un vēl daudziem dzīviem palikt. Un nevainosim bebrus upē, bet gan tos bebrus valsts pārvaldē, kas ceļ bezatbildības līmeni sabiedrībā.

Valsts vienā mirklī zaudēja septiņus savus pavalstniekus. Kā aprēķināt morālo un finansiālo kaitējumu? Un cilvēciski neizmērojamās sāpes? Vai vainīgi tikai bojā gājušie likumpārkāpēji? Vai arī neriktīga ir tā mūsdienu taka, pa kuru ejot viņi tādi kļuva?

Būtu noticis brīnums, ja tā nenotiktu, kā notika…

Rozes sniegā. Vējš aizputeņo piemiņas sveču liesmas… Bet traģiskās zīmes Latvijā turpina pienākt. No pārdzīvojumiem mirusi viena no bojā gājušo jauniešu vecmāmiņām. Laukos apsnigušās krāsmatās atrod divu cilvēku sadegušus līķus un izbadējušus lopus kūtī… Ciemi izmirst. Darba spējīgie turpina emigrēt. Latviešu valoda bez cilvēkiem, kas to lieto, pati par sevi nepastāvēs. Konsolidācija. Konfrontācija. Mums jābūt gudrākiem…

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s