MARLĒNAS KONTS

Dailes teātrī savu fotoattēlu miniekspozīciju “Septiņi mirkļi no izrādes “Marlēna”” papildināju ar šādu tekstu –

Mūsu planētas iedzīvotāju miljardu vidū laika gaitā sevi pieteikušas izcilas personības.  Ar ģenialitāti, ar sevišķām zināšanām savā profesijā, ar atstāto veikumu cilvēces kultūrā. Viņi visi ir izveidojuši Savu Kontu, no kura smelties nākošajām paaudzēm. Šo personību vidū ir arī Marlēna Dītriha, kas sava dīvas vārda veidošanai/uzturēšanai/spodrināšanai bez žēlastības ziedojusi visu dzīvi.Esmu dzirdējis sakām – cik Rēzija līdzīga Marlēnai! Bet nesaka, cik Marlēna varētu būt bijusi līdzīga Rēzijai.Brīnos par tām teātra kritiķēm, kuras kā neapstrīdama žūrija spēj noteikt, – kas ir māksla un kas nav māksla. Un cik tālu vai tuvu Dailes izcilajai aktrisei vajadzētu vai nevajadzētu izstiept lūpas tūtiņā, lai kļūtu par Marlēnas tēlu…Provinciālā visu nopelšanas sērga uz tiem skatītājiem, kas gūst gandarījumu no izrādes un aplaudē, kājās stāvot, neattiecas.

Bloga ietvaros šo domu nolēmu nedaudz paplašināt, citējot arī skatītāju komentāros paustos viedokļus.

Lai pats nekļūtu līdzīgs skolnieciski didaktiskā nopēluma autorei Ditai Eglītei, (saucamā recenzija droši vien vēl atrodama portāla DELFI arhīvā) es pat nemēģināšu atspēkot viņas pieņēmumiem pārpilno, neargumentēti kritisko pārmetumu tekstu par izrādes veidotājiem/izpildītājiem. Tā vien šķiet, ka recenzente ir Marlēnas Dītrihas laikabiedre vai arī bijusi personīgi pazīstama ar noslēpumaino dīvu, jo zina visu patiesību par viņu daudz vairāk, nekā izrādes veidotāji kopā. Vēlreiz pārlasot teksta izdruku pārliecinos, ka rakstītais patiesi ir vēl neatbilstošāks izrādes vērtējumam, kā sākotnēji likās. Šāds teksts ir skatītājus un izpildītājus apvainojošs. Latviešu valoda ir pietiekami bagāta, lai tajā varētu izteikties skarbi/pamatoti, bet taktiski. Ko tas nozīmē, – taktiskā veidā – tā kritiķei pagaidām ir miglā tīta mīkla.

Vai maz Latvijā pastāv profesionāla, objektīva, lietpratīga teātra kritika?

Šīs aizdomas man rada apstāklis, ka  DT izrāde Amadejs Spēlmaņu naktī pat netika nominēta.  

Tomēr pēc maniem novērojumiem, pārmēra izrāžu kritizētāji dara labu darbu, – jo izrāde tiek vairāk nolikta, jo pilnāka zāle. Viņi palīdz radīt situāciju, kas apgrūtina biļešu iegādi uz viņuprāt sliktām izrādēm.

 Komentāriem portālā ievietotajam tekstam vēlams organizēt savas draudzenes/draugus, ja tādi ir. Tādā veidā iespējams radīt publicētā teksta lielāku efektu/iespaidu. Tikai, diemžēl, tas nav vienrocīgi regulējams process, jo uzrodas vairāk skatītāju/komentētāju, kuriem izrāde patikusi.

 LS…nav skaidrs, ko izrādes veidotāji gribējuši pateikt. (Bet, ja nu skatītājs nav sapratis, ko viņam saka?)

Izrādi redzējusi…visiem iesaku noskatīties, laba izrāde. Kritiķi jau vienmēr atradīs, ko kritizēt – tas taču viņu darbs. Bet, ja noriskēsiet, nenožēlosiet…

jau vemju. Man jau no šīs bildes palika šķērmi ap dūšu. Uz izrādi neiešu. (Prātīgs lēmums. Ja pievemta tastatūra un pats rakstītājs, tad ko tādam teātrī darīt?)

cilvēks parastais. Esmu bijusi uz šo izrādi! Varbūt es kā cilvēks parastais neko daudz no mākslas nesaprotu, taču man šī izrāde ĻOTI patika! Jo īpaši Rēzijas aktierspēle…

Māra. Man nav kauns teikt, ka es pieņēmu spēles noteikumus un mani šī izrāde uzrunāja. Sākumā biju skeptiska, bet tad nemanot sajutu, ka Rēzija ir “pienākusi” man klāt un aizkustinājusi mani līdz sirds dziļumiem. Nezinu kā ar deju soļiem, bet Robežnieks šajā reizē bija tāds kā nekad. Bravo DT!

super izrāde. Recenzija ir slikta. Atgādina vāju vidusskolnieka sacerējumu, kad gribas parādīt sevi un savu ĪPAŠO attieksmi, taču sanāk kā sanāk…

skatītājs. … gaumes taču ir tik dažādas, bet nevar piekrist recenzijai, izrāde tiešām laba!

ticība šim teātrim ir atgūta…Amadejs un tagad arī Marlēna liek mainīt priekšstatu par šo teātri. Bet mums latviešiem patīk kritizēt un meklēt visādus trūkumus. …šeit viss bija savā vietā un piemērots katrai attiecīgajai situācijai. Nu beigsim vienreiz meklēt tās “utis” un mācīsimies priecāties par kaut ko labu! Un tas nu gan dzīvē ir pierādījies – lielāks kritizētājs ir tas, kurš pats nav izdarījis neko ievērības cienīgu.

nika. Laikam visi tie 900 skatītāji, kas piecēlās pirmizrādē kājās, ir kaut kāds dums aunu bars un tikai recenzente ir spējīga saprast “lielo mākslu”. Vai Jūs uzskatāt, ka Raimonds Pauls ir pazaudējis krūmos savu godu un ir sācis ļaut dziedāt savas dziesmas tiem, kas to nemāk darīt?

Atbilde XXX …Mēs jau esam tik tālu aizgājuši ar kritiku, kritizēšanu un jēgas meklējumiem, ka vairs nemaz nemākam saredzēt un sajust kaut ko gaišu un sirsnīgu!!!

Luna. …Skaista izrāde un profesionāli paveikts darbs! Paldies Rēzijai un Ilzei! Nedomāju, ka zālē bija sanākuši liekuļi un dumiķi vien?!

Apsis. Dažiem gan tendence visur saskatīt partijas un to biedrus! Tad jau uz Alvi Hermani arī jāskatās kā uz Vienotības biedru…

I. Grūti laikam tādiem kritiķiem un nez kāda izsmalcināta teātra pazinējiem dzīvot, nekas nav labi. Bet man patika un šķiet, ka lielākajai daļai skatītāju arī patika. Visbiežāk interesantākas ir tās izrādes, ko izsmalcinātās kritiķu kundzes nokritizē, neaizmirstot skatītājus apsaukāt visādos nesmukos vārdos, pēc principa – es viena tāda gudra, gudra, tikai visi pārējie tādi stulbi.

 Varētu sacīt gala punkts ir klāt – esam atbraukuši…

 

 

 

One thought on “MARLĒNAS KONTS

  1. par kritiķiem…Ir tāds izbijis spiegs,kas raksta grāmatas par vēsturi- Aleksandrs Suvorovs.tad lūk viņš atklāj vienkāršo patiesību,ka izlūkdienestu skolās par pasniedzējiem strādā caurkrituši izlūki- tādi,kuri perfekti zin teoriju,bet praksē – nav kautko izdarijuši pareizi un atsaukti no aktīvā darba lauka….tad lūk,mans viedoklis par teātra kritiķiem Latvijā- nu nesanāca režisors,aktieris(pietrūka talanta,drosmes,uzņēmības utt),bet špaktelēt sienas tā arī neiemācijās..nu nekas- var jau maizīti pelnīt arī šādīgi.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s